Wednesday, July 6, 2011

Origins of Adhan and Iqamah and Its Merits and Rewards

Here is a blog post by IslamicSalvation, which can be found here:

باب بدء الأذان و الإقامة و فضلهما و ثوابهما
Chapter on the origin of the Adhan and the Iqamah and its merits and rewards

علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن عمر بن اذينة، عن زرارة والفضل، عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: لما اسري برسول الله (صلى الله عليه وآله) إلى السماء فبلغ البيت المعمور وحضرت الصلاة فأذن جبرئيل وأقام فتقدم رسول الله (صلى الله عليه وآله) وصف الملائكة والنبيون خلف محمد (صلى الله عليه وآله) (حسن) 
1. Ali bin Ibrahim from his father (Ibrahim bin Hashim) from Ibn Abi Umayr from Umar bin Udhayna from Zurara (bin A’yan) AND Fadhl* from Abi Ja’far (a.s) who said : when the messenger of Allah (s.a.w.w) was taken in the ascension (night journey of Isr’a and Mi’raj) and reached the house of Ma’mur, and the time for the prayer arrived, Jibrail made the Adhan and the Iqamah, and the messenger of Allah (s.a.w.w) went forward (proceeded) - and the angels and prophets made a row (to pray) behind Muhammad (s.a.w.w). (Hasan due to Ibrahim bin Hashim)

علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن حماد، عن منصور بن حازم، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: لما هبط جبرئيل (عليه السلام) بالاذان على رسول الله (صلى الله عليه وآله) كان رأسه في حجر علي (عليه السلام) فأذن جبرئيل (عليه السلام) وأقام فلما انتبه رسول الله (صلى الله عليه وآله) قال: ياعلي سمعت؟ قال: نعم، قال: حفظت؟ قال: نعم قال: ادع بلالا فعلمه، فدعا علي (عليه السلام) بلالا فعلمه (حسن)

2. Ali bin Ibrahim from his father (Ibrahim bin Hashim) from Ibn Abi Umayr from Hammad (bin Uthman) from Mansur bin Hazim from Abi Abdillah (a.s) who said : when Jibrail came (was sent) to the messenger of Allah (s.a.w.w) with the Adhan, His (the messenger’s) head was in the lap of Ali (a.s), so Jibrail said the Adhan and the Iqamah (i.e to instruct the messenger on its form), so when the messenger of Allah (s.a.w.w) woke up (regained awareness) (He) said : O Ali, have you heard? He (Ali) (a.s) said : Yes, (the messenger) said : have you memorized? He (Ali) (a.s) said : Yes, He (the messenger) said : call Bilal and teach it to him, so Ali (a.s) called Bilal and taught him (that). (Hasan due to Ibrahim bin Hashim) 

علي بن إبراهيم، عن محمد بن عيسى بن عبيد، عن يونس، عن أبان بن عثمان، عن إسماعيل الجعفي قال: سمعت: أبا جعفر (عليه السلام) يقول: الاذان والاقامة خمسة وثلاثون حرفا فعد ذلك بيده واحدا واحدا الاذان ثمانية عشر حرفا والاقام  سبعة عشر حرفا  (موثق)    

3. Ali bin Ibrahim from Muhammad bin Isa bin Ubayd from Yunus (bin Abdir-Rahman) from Aban (bin Uthman) from Ismail al-Jufi who said : I heard Aba Ja’far (a.s) saying : the Adhan and the Iqamah are thirty five clauses, and He (a.s) counted them, with His hand - one after the other, (so) the Adhan (was) eighteen clauses, and the Iqamah seventeen clauses. (Muwathaq due to Aban)



أحمد بن إدريس، عن أحمد بن محمد، عن الحسين بن سعيد، عن (ابن أبي) نجران، عن صفوان الجمال قال: سمعت أبا عبدالله (عليه السلام) يقول: الاذان مثنى مثنى والاقامة مثنى مثنى (صحيح)

4. Ahmad bin Idris from Ahmad bin Muhammad from Husayn bin Said from (Ibn Abi) Najran from Safwan al-Jammal who said : I heard Aba Abdillah (a.s) saying : the Adhan is two by two, and the Iqamah is two by two. (Sahih)

علي بن إبراهيم، عن محمد بن عيسى، عن يونس، عن معاوية بن وهب قال: سألت أبا عبدالله (عليه السلام) عن التثويب في الاذان والاقامة، فقال: ما نعرفه (صحيح)

6. Ali bin Ibrahim from Muhammad bin Isa from Yunus (bin Abdir-Rahman) from Muawiya bin Wahb who said : I asked Aba Abdillah (a.s) about the Tathwib in the Adhan and the Iqamah, so He (a.s) said : we do not know it. (Sahih)

علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن حماد بن عيسى، عن حريز، عن زرارة قال: قال أبو جعفر (عليه السلام): إذا أذنت فافصح بالالف والهاء وصل على النبي كلما ذكرته أو ذكره ذاكر في أذان وغيره (حسن)

7. Ali bin Ibrahim from his father (Ibrahim bin Hashim) from Hammad bin Isa from Hariz (bin Abdillah) from Zurara (bin A’yan) who said : Abu Ja’far (a.s) said : when you say the Adhan (make sure you) pronounce clearly the Alif and Ha’a (the letters), and send salutations upon the prophet (s.a.w.w) whenever you mention Him, or (whenever) another one mentions Him in the Adhan or otherwise. (Hasan due to Ibrahim bin Hashim)

علي بن إبراهيم ، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن حماد، عن الحلبي عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: إذا أذنت وأقمت صلى خلفك صفان من الملائكة وإذا أقمت صلى خلفك صف من الملائكة (حسن)

8. Ali bin Ibrahim from his father (Ibrahim bin Hashim) from Ibn Abi Umayr from Hammad (bin Uthman) from al-Halabiy from Abi Abdillah (a.s) who said : when you make the Adhan and then the Iqamah, prays behind you two rows of the angels, and if you make the Iqamah alone (i.e without the Adhan  before it), prays behind you one row of the angels. (Hasan due to Ibrahim bin Hashim)

علي بن أبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن حماد، عن الحلبي قال:
لا بأس أن يؤذن الرجل من غير وضوء ولا يقيم إلا وهو على وضوء
(حسن)
9. Ali bin Ibrahim from his father (Ibrahim bin Hashim) from Ibn Abi Umayr from Hammad (bin Uthman) from al-Halabiy who said : (from Abi Abdillah (a.s)) : there is no problem if a man makes the Adhan without being (in the state of) Wudhu, but he should not make the Iqamah except that he is in the state of Wudhu. (Hasan due to Ibrahim bin Hashim)


محمد بن يحيى، عن محمد بن أحمد، عن أحمد بن الحسن بن علي، عن عمرو بن سعيد، عن مصدق بن صدقة، عن عمار الساباطي، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: سئل عن الاذان هل يجوز أن يكون من غير عارف؟ قال: لا يستقيم الاذان ولا يجوز أن يؤذن به إلا رجل مسلم عارف فإن علم الاذان فأذن به وإن لم يكن عارفا لم يجز أذانه ولا إقامته ولا يقتدى به - وسئل عن الرجل يؤذن ويقيم ليصلي وحده فيجئ رجل آخر
فيقول له: نصلي جماعة، فهل يجوز أن يصليا بذلك الاذان والاقامة؟ قال: لا ولكن يؤذن ويقيم (موثق)

10. Muhammad bin Yahya from Muhammad bin Ahmad from Ahmad bin Hasan bin Ali from Amru bin Said from Musadiq bin Sadaqah from Ammaar as-Sabitiy from Abi Abdillah (a.s), (Ammaar) said : He (a.s) was asked about the Adhan, is it allowed to be made by the one who is not cognizant (A’rif), He (a.s) said : the Adhan is not complete - nor is it allowed to be made – except - by a man who is (both) a Muslim and an A’rif, so if (this man who fulfils the two previous criteria) knows the Adhan - he makes it (i.e recites the Adhan), and if he is not coginizant (i.e from the A’rifeen) not his Adhan nor his Iqamah is allowed, and he is not to be followed (in them),
and He (a.s) was asked about a man who makes the Adhan and the Iqamah to pray alone, so another man comes and says to him : let us pray in congregation, so is it allowed for them to pray with that Adhan and Iqamah (which the first man had already made for himself)? He (a.s) said : No, but rather he should make the Adhan and Iqamah (i.e again for the congregation).


محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن حماد، عن حريز، عن زرارة، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: من سهى في الاذان فقدم أو أخر عاد على الاول الذي أخره حتى يمضي على آخره (صحيح)

12. Muhammad bin Yahya from Ahmad bin Muhammad from Hammad (bin Isa) from Hariz (bin Abdillah) from Zurara (bin A’yan) from Abi Abdillah (a.s) who said : whoever forgets (a clause) in the Adhan – so (he) brings it forward or leaves it behind (i.e from its original position and order), returns to (recite) the first (clause) which he had left (and repeats them – the clauses) until he finishes (ends up) with the last (i.e in their proper order). (Sahih)

علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن حماد، عن الحلبي، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: قلت له: يؤذن الرجل وهو على غير القبلة؟ قال: إذا كان التشهد مستقبل القبلة فلا بأس (حسن)
13. Ali bin Ibrahim from his father (Ibrahim bin Hashim) from Ibn Abi Umayr from Hammad (bin Uthman) from al-Halabiy from Abi Abdillah (a.s), (al-Halabiy) said : I said to Him : does a man make the Adhan and he is not facing the Qibla? He (a.s) said : if his Tashahud (from the Adhan) is while facing the Qibla then there is no problem. (Hasan due to Ibrahim bin Hashim)


أحمد بن إدريس، عن أحمد بن محمد، عن الحسين بن سعيد، عن فضالة بن أيوب، عن أبان بن عثمان، عن أبي مريم الانصاري قال: سمعت أبا عبدالله (عليه السلام) يقول: إقامة المرأة أن تكبر وتشهد أن لا إله إلا الله وأن محمدا عبده ورسوله (موثق)
15. Ahmad bin Idris from Ahmad bin Muhammad from Husayn bin Said from Fadhala bin Ayub from Aban bin Uthman from Abi Maryam al-Ansariy who said : I heard Aba Abdillah (a.s) say : the Iqamah of a woman is her proclaiming the Takbir (Allah-u Akbar) and then witnessing that there is no god but Allah and that Muhammad is his slave and messenger. (Muwathaq due to Aban bin Uthman)

الحسين بن محمد الاشعري، عن عبدالله بن عامر، عن علي بن مهزيار، عن ابن أبي عمير، عن أبي أيوب، عن معاذ بن كثير، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: إذا دخل الرجل المسجد وهو لا يأتم بصاحبه وقد بقي على الامام آية أو آيتان فخشي إن هو أذن و أقام أن يركع فليقل : قد قامت الصلاة، قد قامت الصلاة، الله أكبر، الله أكبر، لا إله إلا الله ، وليدخل في الصلاة  (صحيح)
16. Husayn bin Muhammad from Abdallah bin A’mir from Ali bin Mahziyar from Ibn Abi Umayr from Abi Ayub (Al-Khazzaz) from Maadh bin Kathir from Abi Abdillah (a.s) who said : if a man enters the Masjid, and he does not follow his companion (i.e the imam - who is from the A’mma), and this imam (who is leading the Prayer) is (just) left with an Ayah or two (i.e to finish his Qira’ah in the Rakaat), so he (the man who has just entered – and he is from the Kh’assa) fears that if he makes his own Adhan and Iqamah (i.e since he does not follow theirs) - the imam will enter into Rukuu (i.e the Rakaat will be lost) should just say : ‘Qad Qamati Salat’ - ‘Qad Qamati Salat’ - ‘Allah-u Akbar’ - ‘Allah-u Akbar’ – ‘La Ilaha Ila Allah’  and enter with them. (Sahih)


جماعة، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن الحسين بن سعيد، عن سليمان الجعفري قال: سمعته يقول أذن في بيتك فإنه يطرد الشيطان ويستحب من أجل الصبيان (صحيح)

18. A large number of my teachers from Ahmad bin Muhammad bin Isa from Husayn bin Said from Sulayman al-Ja’fariy who said: I heard Him (a.s) saying : make the Adhan in your house, for it repels the Shaytan and is recommended for the children. (Sahih)



محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن الحسين بن سعيد، عن النضر ابن سويد، عن يحيى بن عمران [بن علي] الحلبي، قال: سألت أبا عبدالله (عليه السلام) عن الاذان قبل الفجر، فقال: إذا كان في جماعة فلا وإذا كان وحده فلا بأس (صحيح)

19. Muhammad bin Yahya from Ahmad bin Muhammad bin Isa from Husayn bin Said from Nadhr bin Suwayd from Yahya bin Imran (bin Ali) al-Halabiy who said : I asked Aba Abdillah (a.s) about making the Adhan (for Subh prayer) before the Fajr (time), so He (a.s) said : if it is calling for congregation then No, and if you are alone then there is no problem in doing so. (Sahih)

No comments:

Post a Comment